Mámoros utazás az elmúlásba – egyszerűen, oroszosan

„Az alkohol evangéliuma” – Egy orosz kisember vonatútja Moszkvából Petuskiba alkoholmámorban, angyalkákkal, a múlt kísértésében. A Thália Színház Moszkva-Petuski című előadása elképesztő őszinteséggel tárja fel az emberi élet szépségét, gyötrelmeit és végességét. Venya, az egykori brigádvezető lelkesen indul el a kurszki pályaudvarról Petuskiba, ahol a hőn áhított boldogság várja… Az orosz társadalmat is pellengérre állító művet Venyegyikt Jerofejev kisregénye alapján állították színpadra.


A darab rendezője és egyik főszereplője Tamási Zoltán már a bemutató előtti sajtótájékoztatón rendkívül lelkesen beszélt a születendő előadásról, melyről a következőket mondta: „Megrázó történet, passiójáték, sorstörténet”. Ezzel teljes mértékben összefoglalta azt, amit a darab üzenni akar. Egy ember utazása az alkoholizmus, a mámor és a múlt fogságában, az ő képzeletbeli angyalkáival, akik segítenek neki emlékezni arra, ami szép, fájdalmas és múlandó.

A három szereplős előadás legnagyobb erőssége a részletek pontos kidolgozottságában rejlik. Ahogy egyre jobban felidéződik Venyában élete története, úgy válik a közönség is részesévé sorsának. Minden emberre általánosítható igazságok elevenednek meg a színpadon, az élet értelmetlenségéről, a diktatórikus hatalom elnyomásáról és a remény elvesztéséről, amelynek következtében a halál marad az egyetlen kiút. Ehhez az érzéshez nagyon sokat ad hozzá az egyszerű, ámbár nagyon ötletes díszlet. A színpadot szinte teljesen elborítják az üres alkoholos üvegek, az összes kellék funkcióját betöltve. Ez is egy komoly utalás a főhős alkoholizmusára, aki út alatt is az italba fojtja bánatát. A színészek maguk rendezik át játszóterüket a különböző jelenetekhez, ezáltal teljesen elmosódik a határ a valóság és a képzelet között.

Tamási Zoltán játéka egészen lenyűgöző. Szívbemarkolóan hiteles a berúgás stációin keresztül látni egy ember leépülését. Partnernői, akik az angyalokon kívül számos másik szerepben is tündökölnek, Fodor Annamária és Tóth Eszter. Minden egyes karakter, amit eljátszanak, legyen szó akár férfi, akár női szerepről, komolyan befolyásolja a történet kimenetelét. Jelenlétük fontosságát jelzi az is, hogy nélkülük Venya nem lenne képes emlékezni és megérteni a múlt alakulását. Rendkívüli összhang van a három színész között, látszik, hogy a próbafolyamat alatt összecsiszolódott az egész társaság. Rengeteg munkát fektettek ebbe az előadásba, a díszletek, a jelmezek mind-mind az ő fantáziájuk eredményei.

Családias hangulatú, igazi értékeket bemutató előadást láthatnak a nézők a Thália Színház stúdiószínpadán. Van, hogy nevetést, van, hogy könnyeket csal az arcokra, de a legfontosabb hogy végig fenntartja a figyelmet, elgondolkodtat és olyat mutat, amit nehéz lesz elfelejteni.

Írta: Peregi Dalma
Fotók: Tímár Noémi

Antónia Vass

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kommentek

Recent Posts