SÚGÓ + – Megindító tündérmese a virtuális valóságban

A Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő egy VRChat-szerű világ és egy tinilány hétköznapi életének keveredését mutatja be, annak minden szívbemarkoló lelki folyamatával. A csodás látványvilágú anime nem csak a műfaj szerelmeseit képes rabul ejteni.

A film főszereplője, Suzu egy átlagos vidéki lány, aki édesanyja halála után szomorú, visszahúzódó lesz. Hiába szeretne, nem tud énekelni, egy napon azonban a legjobb barátnője, Hiro, küld neki egy linket. Belépve a U-nak nevezett virtuális világba Suzu élete fenekestül felfordul: létrejön digitális mása, Belle, a világhírű énekes.

Hoszoda Mamoru filmjét a Cannes-i Filmfesztiválon tizennégy perces álló tapssal ünnepelték. A rendező több korábbi alkotása (Digimon-sorozat, Nyári háborúk) is a metaverzumban játszódott, de a látvány nem volt a mostanihoz fogható. A végtelen világ, melyen a Belle U-beli jelenetei játszódnak, – különösen a mozivásznon – olyan szürreális élményt nyújt, ami kiszakítja a nézőt a valóságból, és teljesen beszippantja. Szédületes, ahogy Belle a felhőkarcolók között repked, és lágyan érzékelteti a film, ahogy az üveg nem törik, hanem lassan hullik darabjaira.

Suzu személyiségét és emlékeit elemezve jön létre rózsaszín hajú alternatív karaktere, külső jegyeiből a szeplőit megőrizve. Belle fellépései grandiózusak, angyalian énekel, milliónyi kis avatarral a háttérben. A kettős identitás komoly nyomást jelent: rengeteg követője lesz egyik pillanatról a másikra, ám a valóságban Suzu továbbra is Suzu marad, iskolába jár, miközben emberek milliói kíváncsiak arra, hogy ki lehet Belle. Később egy sárkányra terelődik a figyelem, aki Belle ellen fordul, megbotránkoztatva ezzel a U világát. Nagy találgatás veszi kezdetét, hogy ki lehet a gonosz karakter mögött.

Ahogy arra a cím is utal, Hoszoda Mamoru animéje A szépség és a szörnyeteget idézi. Az eredeti történet motívumai közül a kastély, a különleges rózsa és a báltermi tánc is megjelenik, miközben Suzu szeretettel fordul a szörnyeteg felé. A virtuális valóságon keresztül tapasztalja meg, hogy milyen egy másik emberhez kapcsolódni, szeretné megtudni, hogy ki rejlik a szörny mögött, és milyen fájdalmak kínozzák. Történetében a saját traumáját is meglátja és átérzi.

A film azt sugallja, hogy a virtuális világban született érzéseink a valóságban is manifesztálódhatnak, aminek pozitív hatása lehet: Suzu hosszú idő után ennek köszönhetően tudja megélni az érzelmeit és a hozzá közel álló emberekhez is visszatalál. A webkamera előtt történő bántalmazás ábrázolásával pedig arra is rámutat, hogy hiába a sok hazugság, az internet világában bármikor kiderülhet, mi történik a négy fal között.

Írta: Daám Sára

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése