Mennyit ér a becsület?

Kellemes szórakozást nyújtó, dalbetétekkel kiegészített vígjátékot mutatott be a József Attila Színház november 12-én. Kollár Béla Veszek egy éjszakát című darabja klasszikus, kimeríthetetlen témákat dolgoz fel. A szerelemnek, a becsületnek és a pénz hatalmának kérdéskörét állítja szembe egy olyan komédiában, amely mély mondanivalóval ugyan nem szolgál, de cserébe megnevetteti a nézőt. Az előadást Verebes István rendezte.


„Odavagyok magáért, a fekete hajáért” – indult el a darab egy régi magyar filmből (Ida regénye, 1934) ismert dallammal. Az egykor népszerű slágert Fila Balázs előadásában hallhattuk, bár az csak több jelenettel később derült ki, hogy ő a reménytelenül szerelmes, mélabús főszereplő, Wéber Lajos megformálója. A cselekményt különböző részeken szakították meg a dalbetétek, és mindig más színész énekelte őket. Kellemes hangulatot teremtettek, oldották az egyébként sem drámai történet feszültségét. Viszont azt szükségtelennek találtam, hogy olyan szereplő is dalra fakadt, aki a cselekmény szempontjából nem volt jelentős, mindössze egy jelenet erejéig láhattuk csak a színpadon.

A Veszek egy éjszakát alaphelyzete igen egyszerű pilléreken nyugszik. A vegyesbolt tulajdonosa évek óta szereti a már férjnél levő Zsuzsát (Pikali Gerda), de érzéseit csak Julis (Márkó Eszter), a fiatalasszony cselédje ismeri. Amikor Wéber úr nagy vagyont örököl, megírja levélben Zsuzsának, hogy egy éjszakáért cserébe az összes pénzt (egymillió pengőt) nekiadná. A darab tehát azt a fontos kérdést veti fel, hogy fel lehet-e áldozni a becsületet az anyagi jólét oltárán. A szereplők két táborra oszlanak, azok vannak többen, akik szerint el kellene fogadni a nagylelkű ajánlatot. Ez a véleménye például Vargánénak, Zsuzsa anyjának (Molnár Zsuzsa): „Tudod, mi a becsület? A pénz” – magyarázza mohón, és véletlenül kicsúszik a száján, hogy fiatalkorában ő is követett el erkölcstelenséget.

De a cselekmény során másról is kiderül, hogy nem éppen ma született bárány. Kovács Pál, Zsuzsa férje nemcsak a szerkesztőségben tölti az idejét, hanem csinos hölgyek társaságát is élvezi. A nő húgai és barátnője pedig egymás után ajánlkoznak fel Wébernek az egymillió pengő reményében. Köztük van a felháborodott, prűdnek mutatkozó Kató is, akinek kirohanásait néha erőltetetten formálja meg Korponay Zsófia. Az egyetlen járható utat Vargáék idős rokona, Jozefa néni találja meg. Galambos Erzsi eleganciával és bájjal kelti életre a pedáns hölgy karakterét, és bár csak egy jelenetben szerepel, üde színfoltja a darabnak.

Dramaturgiai szempontból nézve nem mondhatnám, hogy sok meglepetés éri a nézőt. Előre lehet sejteni, hogy Wéber végül kinek az oldalán talál rá a boldogságra, vagy hogy Jozefa néni fia tisztességtelen ügyletekben vesz részt. Azt a megoldást viszont helyénvalónak tartom, hogy a bolttulajdonos és Zsuzsa csak a második felvonás vége felé találkozik először. Így késleltetve derül ki, hogyan viszonyul egymáshoz a két szereplő.


A vígjáték összességében kellemes szórakozást nyújtott, de mélyebb mondanivalóval nem szolgált. Talán ezt nem is tekintette céljának. Helyzet- és jellemkomikumra több példát láthattunk: a párbeszédekben megjelenő humor egyik forrása Julis egy-egy hibásan használt szava volt, illetve jót lehetett mulatni Zsuzsa húga, Ili (Fekete Réka Thália) és vőlegénye (Ömböli Pál) párosán is. Az előadás színvonalát többek között Ujréti László, Molnár Zsuzsa és Pikali Gerda tartotta szinten, főleg az ő játékuk ellensúlyozott egy-két gyengébb alakítást. De ahogy már mondtam, a könnyed szórakozás kritériumát becsülettel teljesítette a Veszek egy éjszakát.

Írta: Tuska Borbála
Fotók: József Attila Színház

Antónia Vass

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kommentek

Recent Posts