Jelenetek egy házasságból – akár ezt a bergmani címet is adhatnánk Neil Simon Második fejezet című drámájának, amely a magyar „keresztségben” Ungvári Tamás fordításának eredményeként lett Ölelj át. A darabot december 10-én mutatta be a 2015 óta már saját játszóhellyel rendelkező Spirit Színház, Czeizel Gábor rendezésében.
A vígjáték alaphelyzete korántsem komikus. Az ötödik x-en túl járó George Schneider (Perjés János) elveszti hőn szeretett feleségét, míg a már ugyancsak nem hamvas kisasszonynak mondható Jennie Malone (Hegyi Barbara) éppen próbál talpra állni egy katasztrofálisan sikerült házasság után. Hogy ennek a két embernek összefonódhat-e a sorsa, milyen nehézségekkel kell szembenézniük, milyen csomagokkal érkeznek az új kapcsolatba, ezt boncolgatja a darab.
Főszereplőinket két jóakarójuk, „mentoruk” segíti ezen a rögös úton. Leo (Mészáros Tamás) George testvére és Faye Medwick (Nagy Enikő) Jennie barátnője, akiknek szintén szembe kell nézniük saját kapcsolatuk buktatóival.
Jelenetek egy házasságból, írtam a címben, nem véletlenül. A két felvonás alatt egy házasság végének és kezdetének is szemtanúi lehetünk, ebben a sorrendben, láthatjuk, hogy ki hogyan keresi a kiutat egy megromlott kapcsolatból, és mi az, ami mégis benne tartja. Szembekerül egymással egy idilli kapcsolat és egy pokoli együttélés, valamint az érzelmi és intellektuális vonzalom George és Jennie párosában, és a színtiszta erotika Faye és Leo kettősén keresztül. Ezek az „epizódok” pedig összeállnak egy egésszé.
A történethez a hátteret New York szolgáltatja, erre emlékeztet a díszletként felállított Brooklyn Bridge látképe, és igen, valóban olyan érzésünk van, mintha egy sokadik emeleti lakásban ücsörögnénk, amire rá is segít a Spirit Színház egészen kicsi játszótere. Mondhatjuk, hogy ami az előnye, pontosan az a hátránya is, ugyanis a sűrűn elhelyezett széksorok és a reflektorok miatt rövid időn belül túlzottan meleg lett a teremben, a szélső sorokból pedig a játéktér egyes részei csak nehezen voltak kivehetőek, amely sajnos az előadás élvezeti értékéből vont el. De a meghitt légkör biztosítva volt.
A díszlet is Czeizel Gábor munkáját dicséri, a szobabelsőben jól elkülöníthető egymástól a női-férfi tér, a „segítők” is mindig azon az oldalon jelennek meg, akihez tartoznak, ami majd az idő múlásával összemosódik, ahogy szereplőink közelebb kerülnek egymáshoz. Igazán látványos az első jelenet, amikor George és Jennie is megérkeznek a saját lakásukba (lakrészükbe), és párhuzamosan hajtják végre ugyanazokat a cselekvéseket, ki-ki a maga módján. Mi pedig egy szép képet kapunk arról, hogy ugyanazt a helyzetet hogyan éli meg nő és férfi.
Hegyi Barbara Jennieje a Barbarától vígjátékokban megszokott erőteljes hanggal, humorral, derűvel és temperamentummal jó kiegészítője Perjés János visszafogott, meggondolt George-ának. Telefonálós jelenetük az egész darab fénypontja.
A másik oldalon Leo és Faye kettősénél már nem ennyire egyértelmű az összhang. Nagy Enikőhöz illik a nagyvilági nő szerepe, Faye karaktere azonban éles ellentétben áll a vagány Jennievel. Ő a tipikus nagybetűs Nő. Ellenben Mészáros Tamás Leoja nem a nagybetűs Férfi, így a közöttük dúló szenvedély hiteltelen. Bár az is igaz, hogy kapcsolatuk mindvégig beteljesületlen marad, próbálkozásaik újabbnál újabb humorforrások.
A darab minden előzetes várakozásnak tökéletesen eleget tett. Szórakoztató volt, ugyanakkor szép keresztmetszetet adott a kapcsolatok működéséről. De minden jó, ha a vége jó, a néző nyugodtan hagyhatta el a nézőteret, mert biztos volt a happy end. Romantikus komédiát kapott két részben, és ebbe többet, most kivételesen nem is kellett belegondolni.
Írta: Köles Hajnalka
Fotók: Szitás Bernadett / spiritszinhaz.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése