„Szenvedéllyel vagyok rakva, csak erővel nem”

A Patyolat egy különleges, egyedi hangulatú kulturális helyszín, ami színházi előadásokkal, koncertekkel és kiállítással várja az érdeklődőket a Baross utca 85. szám alatt. Március 14-én a Bársonytafota című monodrámát láthattuk Nagy Petra, a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszínész szakos hallgatója interpretálásában és rendezésében. A darab Esterházy Péter Csokonai Lili álnéven írt Tizenhét hattyúk című műve alapján készült.


Mindössze néhány tárgy áll Nagy Petra rendelkezésére ahhoz, hogy beavasson minket Csokonai Lili, a szerencsétlen sorsú fiatal lány életébe. A kevés díszlettel és kellékkel dolgozó darab így is kiad egy kerek egészet, nincs szükség berendezett szobabelsőre vagy bármilyen más térre ahhoz, hogy bevonjon a hatókörébe. A kerekesszék, a régi Csepel bicikli és a faragott végű bot ugyanúgy hozzájárul a történet kibontásához, mint ahogy a riói Krisztus-szobrot ábrázoló kép is, amiből Nagy Petra hattyút hajtogat.

A Bársonytafota visszaemlékező perspektívából mutatja be a húszéves Lili sorsát. Keretet ad a cselekménynek, hogy a lány tolószékben ülve kezd el mesélni magáról a jelenben, de ahogy áttér a múltbéli eseményekre, feláll és jár. Az előadás vége felé pedig újra visszaül a kényelmetlen, korlátokat szabó székbe. Tehát az elején csak Lili mozgássérült voltát látjuk, és ez egyfajta feszültséget tart fenn mindaddig, amíg nem derül ki, mi juttatta ilyen kiszolgáltatott helyzetbe.

Lili fiatal kora ellenére sorozatos megpróbáltatásokon megy keresztül. Elveszti a szüleit, kamaszkorában kiteszik a rokonai, és munkahelyén viszonyt kezd az idősebb, nős Kéri Mártonnal. A cselekmény nagy részét a férfival való kapcsolat bemutatása teszi ki, ami Lili számára végzetessé válik. Egy közösen elszenvedett baleset miatt amputálni kell a lábait, és onnantól kezdve elfordul tőle a szerelme. Nagy Petra érzékenyen, mély átéléssel formálja meg a karaktert. Játékára az aprólékos kidolgozottság jellemző, minden rezdülésének megvan a maga értelme és szerepe. Csinos egyberuhát vesz fel például akkor, amikor kiteljesedik a nőisége. A baleset után viszont vastag kardigánba burkolózik, ezzel jelezve zárkózottságát a világ felé.


Az előadás világítása is nagy jelentőséggel bír. Egyszer-kétszer teljesen elsötétül a terem, máskor pedig a színpad és a nézőtér is fényárba borul. De amikor Lili életének egy-egy lényeges mozzanatához, fordulópontjához érünk, csak őt világítják meg. Látványos megoldás az is, hogy a színpad közepén egy fehér lepedő van kifeszítve egy ideig, mögötte pedig erős lámpát kapcsol be Nagy Petra. E mögé a lepel mögé többször is bebújik, és ilyenkor csak a mozgó árnyékát láthatjuk.

Nem lehet szó nélkül elmenni a Bársonytafota szövege mellett sem. Esterházy Péter a Tizenhét hattyúkban archaizáló nyelvezetet használt, és ezt a színpadi adaptáció is megtartotta. Ebből kifolyólag komoly odafigyelést igényel a darab befogadása, de ettől függetlenül szinte mindent meg lehet érteni. Amiben pedig esetleg nem vagyunk biztosak, segítséget nyújt Nagy Petra pontos, kifejező játéka. Szívbe markoló, ahogy az előadás végén és elején megállapítja mélabúsan: „Szenvedéllyel vagyok rakva, csak erővel nem.”

Írta: Tuska Borbála
Fotók: You You Xue

Antónia Vass

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kommentek

Recent Posts