SÚGÓ+ – Instant libabőr

„Ha jó filmet akarsz csinálni, Hans Zimmerrel írasd a zenéjét” – tanácsolja egy rajongó az egyik internetes videó kommentszekciójában. Tagadhatatlan, hogy az Oscar-díjas művész, akinek a nevéhez olyan világhírű mesterművek kötődnek, mint például Az oroszlánkirály, vagy A Karib-tenger kalózai, napjaink egyik legjelentősebb filmzeneszerzője. A Hans Zimmer Live turné keretei között idén június elsején másodszor láthatta Budapesten a magyar közönség. 


A német származású zenész 1988-ban, az Esőember zenéjének megírásával tette le a névjegyét Hollywoodban, az azóta eltelt közel 20 évben pedig a filmzeneipar egyik legnagyobb nevévé vált. Alkotásaival számos rangos díjat elnyert, többek között Grammy-díjat négyszer (Az oroszlánkirály, Az utolsó esély és A sötét lovag zenéjéért), Golden Globe-díjat kétszer (Az oroszlánkirály, a Gladiátor zenéjéért), illetve 1995-ben a legjobb eredeti filmzenéért járó Oscar-díjat is neki ítélték Az oroszlánkirályért. 

Zimmer hangzásvilága könnyen felismerhető: a tradicionális szimfonikus nagyzenekari hangzást keveri elektronikus zenei elemekkel, így téve drámaivá az alapvetően egyszerű, felismerhető dallamvonalát egy-egy motívumnak. Nem véletlen, hogy karrierje több ponton is összekapcsolódik Christopher Nolan munkásságával: zenéjének jellegzetes epikus túlzásai jól illeszkednek a látnoki rendező filmvilágához. A Hans Zimmer Live on Tour programja ezt a drámaiságot használja ki a színpadon – a látványos filmzene-show sikerét a magyar közönségnél a másodjára is teli sportaréna mutatja. 

Hans Zimmer turnéja a rangos Coachella-fesztiváli fellépés után indult – az egyik legjelentősebb nyárkezdő amerikai fesztivál méltó bemelegítés volt a világ körüli koncertsorozatra. A zenéjéhez mérten a show is grandiózus: a művész zenekarához rockzenészek, valamint kórus is csatlakozik, színpadképessé egészítve ki a hangzásvilágot. A legfontosabb művei, legjellegzetesebb dallamai kerülnek összeollózásra – zenéje érzelmi hullámvasúton utaztatja a nézőket, hiszen tagadhatatlan hatásosságával ügyesen játszik, dramaturgiája pontos és dinamikus. Például A Da Vinci-kód izgalmas és megható dallama után hirtelen robban be Lebo M. energikus hangja, amely híressé tette Az oroszlánkirály nyitányát. 


Egy-egy nagyobb etap után Zimmer viccelődik, történeteket mesél az izgalmakkal teli hollywoodi életről, magyaráz – egy kedves, életvidám öregúr képét mutatja, aki teljesen véletlenül zenei zseni is. Megható személyes emléket mesél például a legendás Heath Ledgerről, aki Nolan filmjében a kultikus Jokert alakította – amely szerep a feltételezések szerint későbbi halálához vezetett. Ugyanakkor Zimmer mellőzi a nagyképűsködést, nem sztárolja magát – a legtöbb megszólalásakor kollégáit dicséri, bemutatja őket, magasztalja tehetségüket, munkásságukat. Nem is alaptalanul – a mestert vérprofi zenészek veszik körül.

Egy világkörüli turnéra nem lehet bármilyen műsorral elindulni – tudták ezt a Hans Zimmer Live on Tour szervezői is, hiszen a show látványos fény-effektekkel utazik. Igazi hollywoodi színpadtechnika ez, a fények, a füstgép, és a számítógépes animáció a háttérben mind-mind az epikus hatást erősítik, felidézve a filmek hangulatát, és kihasználva a filmzene érzékekre ható erejét. Jó amerikai szokásként helyenként túlzásba is estek a látvánnyal kapcsolatban – szerencse, hogy Hans Zimmer zenéje akkora energiával bír, hogy a színpadi körítés nem nyomta el azt az elementáris erőt, amellyel hat. De a koncertet semmiképpen nem ajánlanám epilepsziás vagy pánikbeteg nézőknek, hiszen az effektek gyakran túl élesek, túl hangosak – ez minimálisan zavaró lehet még a műfaj elkötelezett híveinek is.

Bár a filmzene viszonylag fiatal műfaj – a 20-as években kezdtek el gondolkodni először a formáiról – mára kiforrott irányelvei és hű rajongói vannak. A kifejezetten érzékekre ható zenéje rengeteg embert csábított Budapesten is a Papp László Sportarénába, ez is mutatja a népszerűségét. Ízlés kérdése, hogy a turnéhoz kapcsolódó, dallamokat kihangsúlyozó látványeffektek mennyire tűnnek relevánsnak – ám Hans Zimmer művészi tehetsége vitathatatlan. Nem véletlen, hogy az utolsó szám után a közönség visszatapsolta – miután ráadásként felcsendültek az Eredet és a Csillagok között ikonikus taktusai, a nézőtér felállva tapsolt. 

A Hans Zimmer Live on Tour nívós és felejthetetlen zenei élményt nyújt, azok számára is, akik számára kevésbé ismert a műfaj. Ahogyan egy másik kommentelő fogalmazott az interneten: „instant libabőr”.

Írta: Hirmann Blanka
Fotók: humenonline.hu

Antónia Vass

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kommentek

Recent Posts