Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Fotó: Anna Barbera |
Grúziai bemutatkozását követően Nino Machaidze 2005-ben lett a milánói Scala akadémiájának növendéke, majd egy évvel később debütált a patinás dalszínházban az Ariadné Naxoszban egyik nimfájaként – Komlósi Ildikóval közös produkcióban. Az akadémia elvégzése után a nemzetközi áttörést Az ezred lányában Marie szerepe hozta meg a fiatal énekesnőnek a milánói és római színpadokon, amit 2008-ban egy emlékezetes beugrás követett, mikor a Salzburgi Ünnepi Játékokon Gounod Rómeó és Júliája női főszerepében lépett fel nagy sikerrel a gyermekét váró Anna Netrebko helyett. Az azóta eltelt bő évtizedben – a megjelenése miatt a sajtóban az opera Angelina Jolie-jaként is emlegetett – Machaidze csaknem a világ valamennyi rangos dalszínházában megfordult már, széles repertoárján pedig Mozart, a belcanto és a francia nagyopera szerzői ugyanúgy megtalálhatók, mint Massenet, Verdi, Puccini és a verizmus már-már kötelezőnek mondható szerepei. Az énekesnő az Erkel Színházba is változatos programmal készül, többek közt A szicíliai vecsernye, a Ruszalka, a Bohémélet és a már említett, emblematikus Rómeó és Júlia egy-egy áriáját is hallhatja a közönség.
A program összeállításánál a keresztény kultúra zavarba ejtő gazdagsága okozhatott volna gondot, hisz minden mű ezer feltűnő vagy rejtettebb szállal kapcsolódik hozzá. Ókovács Szilveszter főigazgató ezért inkább a nagyböjtöt megelőző utolsó farsangi szombat vidámságát vette alapul: dinamikus, erőteljes számokból állította össze a programot, amelyet csak ellenpontoz néhány lírai, az opera világában óhatatlanul jelen lévő szép-szomorú pillanat. A gála zárásaként pedig az a nagy formátumú Mefistofele-részlet hangzik el hangversenyszerűen, amelynek falakat szétfeszítő erejéből mintha az Ybl-palotába történő visszatérés vágya is kiérezhető volna: Boito operáját csak ott tudják színpadi előadásban játszani.
Az esten, melyet Almási-Tóth András művészeti igazgató és Solymosi Tamás balettigazgató állít színpadra, valamint Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényel az Opera Zenekar és Énekkar élén, Boncsér Gergely és Kálmándy Mihály is színpadra lép, akik A lombardok, a Bánk bán és a Tosca, egy-egy, a Keresztény Évad tematikájába illeszkedő áriáját adják elő, míg az Opera Énekkar az Otello Tűzkarában és a Mefistofele Prológjában működik közre. Az idei gálán kiemelt szerephez jut a Magyar Nemzeti Balett, amely Haydn A teremtés című oratóriumának nyitányára Rujsz Edit, ifj. Johan Strauss Éljen a magyar! című polkájára pedig Venekei Marianna koreográfiáját mutatja be, de bravúros részletek láthatók A diótörőből is. A balettszámokban közreműködik Melnik Tatiana, Leblanc Gergely, Majoros Balázs, Carulla Leon Jessica, Felméry Lili, Pokhodnykh Ellina, Balázsi Gergő Ármin és Timofeev Dmitry, valamint a Magyar Nemzeti Balett tánckara. Ugyancsak fellépnek a gálán a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei, akik Mráz Kornélia és Vetési Adrienn koreográfiáit mutatják be Csajkovszkij, Schubert és a Taalbi Brothers műveire.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése