A tudomány területéről hozott „alapkutatás” módszertanával fejleszti új művészeti programját A létezés eufóriája című filmmel világhírűvé vált rendező, Szabó Réka és társulata, a Tünet Együttes. A hang és a mozdulat szerves együttműködésével kísérletező kutatásban az ismert jazz énekesnő, Harcsa Veronika is részt vesz. Elképzeléseik szerint a folyamat eredménye egy zeneműként és táncszínházi előadásként egyaránt értelmezhető alkotás lehet.
„A karantén alatt, kényszerűen kilépve az elmúlt évek szokásos mindennapjaiból, önkizsákmányoló, az egységnyi időből minél többet kipréselő gyakorlatából megszületett bennem a vágy és a tér az elmélyült kísérletező munkára. Az utóbbi időben belecsontosodtam valami szerep-félébe, és azt vettem észre, hogy nem keresem a fiatalok társaságát. Ezért döntöttem úgy, hogy fiatal alkotótársakat hívok magam mellé, miközben vitára szeretném felkínálni mindazt, amit a színházról gondolok.” – nyilatkozta Szabó Réka, aki egy „szenátus” részeként, három kollégájával együtt vezeti a programot. A szenátus tagjai továbbá: a Londonban tanult Szabó Veronika szabadúszó előadóművész és rendező, a Tünet Együttes régi alapító tagja, Szász Dániel és a Budapesten, Salzburgban és Brüsszelben tanult fiatal táncos, Kelemen Patrik.
Az „alapkutatás” lényege, hogy nem tűznek ki maguk elé egy célt, ahová el akarnak jutni, hanem a kísérleti folyamat belső logikájából organikusan bomlik majd ki az az irány, amerre a kreatív folyamat halad. Az egész évadon átível majd ez a munka, mindig más által vezetett sessionök, műhelyek váltják egymást és ennek mentén létrejön majd egy új előadás is. „Szeretnék egy olyan évadot, ahol vállalunk kockázatokat, hibázunk, néha elbukunk, mert tágítjuk a próba, próbálás határait is. Merünk kilépni a próbateremből, vagy a próbateremben merünk kilépni a saját megszokott módszereinkből.” – mondja Szabó Veronika.
A készülő előadásban a hang és a mozdulat szerves együttműködésével, egyszerre születésével kísérleteznek. „A hangnak van egy dehumanizáló, állati vagy gépi iránya, ugyanakkor humanizáló is lehet, gondoljunk csak a dalra! Minket mindkét irány izgat.” – fűzi hozzá Kelemen Patrik., Szász Dánielnek pedig az fontos, „hogy játsszak hanggal, testtel, gondolattal, hogy a bizonyosságba bizonytalanságot csepegtessek és örüljek az érthetetlennek.”
A művészeti határokat feszegető kutatásban a Tünet Együttes zenei trénere és konzulense Harcsa Veronika. „A mozgás és a hangadás között nagyon természetes a kapcsolat. Csodálatos megfigyelnem, ahogy a táncosok a kreativitásukat át tudják vinni a zenébe.” – mondja az ismert jazz énekesnő.
A Tünet Együttes új bemutatójára a tervek szerint 2021 január végén a Trafóban kerül majd sor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése