SÚGÓ+ –,,Esetlen, de szerethető élet”

Hogyan vállalhatna felelősséget egy családért, aki még maga sem nőtt fel igazán, de valójában még a szülei sem? Grosan Cristina első nagyjátékfilmjének témaválasztásával tükröt tart, ami segíthet, hogy átértékeljük a kapunyitási pánikot és az önmagunk másokkal való összehasonlítgatását. A legjobb dolgokon bőgni kell a Laokoon Filmgroup gyártásában, a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült.

Maja (Rainer-Micsinyei Nóra) egy harmincéves, durcásan dünnyögő, duci lány, aki nem hajlandó felnőni. Bizonytalan, lassú reakciói olyan szituációkat teremtenek, hogy már a film elején felállnánk a székből és közbelépnénk. Kissé elvarázsolt édesanyjával (Hernádi Judit) olyan dacosan kommunikál, mint egy kisgyerek. Az élete éppen fordulóponthoz ér, összeköltözik orvos párjával, Bencével (Bányai Kelemen Barna) a közös hitelből vásárolt lakásukba, a boldogság helyett azonban a valósághoz közelebb álló képet kapunk: a lány nem tud mit kezdeni a helyzettel. Ekkor fut össze gyerekkori barátnőjével, Sárával (Huzella Júlia), akinek élete első blikkre irigylésre méltónak tűnik: színésznő, modellalkat, házas, egy kisgyerek anyukája.

A legjobb dolgokon bőgni kell lerombolja a képzetet, amivel áltatjuk magunkat, hogy azok a harmincasok, akik már családot alapítottak, tényleg ott tartanak, ahol ebben az életkorban mindenkinek kellene. (Az első hasonló témájú magyar film a Bihari Viktória blogján alapuló 2017-es Tékasztorik volt.) Grosan Cristina erdélyi filmrendező a főszereplő Rainer-Micsinyei Nórával közösen írta a forgatókönyvet, így a színésznő a lehető leghitelesebben ábrázolhatta a kitolódott gyerekkort és az elvárásokkal szembeni dacolást, amit maga is átélt. Hernádi Juditot az Amy világa című darab után ismét lányos anya szerepben láthatjuk: alakításában ennek általa is jól ismert nehézségeit, ugyanakkor szépségeit jeleníti meg.


Maja egy este anyja unszolására vacsorát visz távoli rokonuknak, az általa rég nem látott Irma néninek, akit holtan talál. Rendkívül hangulatos Maja felfedező útja Irma néni (Lőrinc Katalin) belvárosi lakásban a sok retró kacat – vagy éppen kincs – között a derengő lámpafényben. Groteszk módon éppen ez a lakás lesz a Sárával való találkozás, ezzel egyidejűleg a film cselekményének fő helyszíne, ahol a várják a halottszállítót.

Az elszállítás folyamatát nagyon bensőséges képeken ábrázolja a film, bemutatva, milyen tisztelettel kezelik az idős hölgy testét. Az álomszerű, lassított jelenet lélegzetelállító, enyhít az elmúlással szembesülés fájdalmán. Ugyanezt a hangulatot éljük át, amikor Maja gyerekként (szerepében húga, Rainer-Micsinyei Borbála) Sárával, majd egyedül, a jelen nehézségei elől elmenekülve gurul egy átlátszó buborékfociban. Grosan Cristina alkotásának egyik központi témája a szembenézés, amely révén az elhunytról való megemlékezéssel párhuzamosan mindenki számot vethet az életével. Irma néni magányosan, örökösök nélkül hunyt el. Majáék emlékei mellett egy lakás maradt utána, tengernyi tárggyal. 


A családalapítás kérdéséhez kritikusan áll a film, az ötlet elvetését boncolgatja. Sára tiszteletet követel a világtól anyasága miatt, miközben alig várja, hogy kiszakadjon otthonról bulizni, a drogot sem megvetve. Onnantól, hogy színre lép, kislánya fülsiketítően sír, szinte csak akkor nem, amikor alszik. Sára az éjszaka átértékeli az életét. Felmerül benne a „szaranyaság” kérdése, átgondolja színészi karrierjét, aminek lenyomata egy reklámplakát egy buszmegállóban. Maját is foglalkoztatja a gyerekvállalás gondolata, szót is ért a kisgyerekkel, talán ekkor a legkiegyensúlyozottabb. A halottszállítókat is a kislánnyal a karjában várja, egyikükből (Thuróczy Szabolcs) ki is bukik, hogyha tudták volna, hogy kisgyermekes, talán hamarabb odaértek volna.

A legjobb dolgokon bőgni kell erőssége a hétköznapi szituációk és fontos életesemények körüli lelki folyamatok reális bemutatása, a lassú, megdöbbentő jelenetek közé ékelt kizökkentő groteszk humorral. (Egyszerre drámai és megmosolyogtató, amikor megjelenik a szerelő fiú, akit még Irma néni bízott meg zárcserével.)  

A film világában való elmélyülésre olyan betétdalok hangolnak, mint a Holdvilágos éjszakán feldolgozása, vagy olyan kortárs alternatív hálószobapop-zenék, mint a Mayberian Sanskülotts és Barkóczi Noémi dalai.

Írta: Daám Sára

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése