SÚGÓ+ – „Nem biztos, hogy mindenben keresni kell az üzenetet” – beszélgetés a Post Mortemről Schell Judittal és Hais Fruzsinával

A Post Mortem a halálról szól, de bennük örökké fog élni a film. Anna (Hais Fruzsina) és Marcsa (Schell Judit) a két legkiemelkedőbb női szereplő, akik kulcskérdésekben határozzák meg a történet végkifejletét. De vajon hogy látják ők a filmet? Milyen emlék marad számukra a forgatáson eltöltött három hónap? – a színésznőket az október 26-ai sajtóvetítés után kérdeztük.


Már forgatás közben is rémisztő egy horrorfilm?

„Mióta az eszemet tudom, én hiszek a szellemekben. Érdekel a spiritualitás, de nem szívesen látok halottakat.”

Hais Fruzsina elmondása szerint kellett egy kis idő ahhoz, hogy valóban át tudja élni azt a bátorságot és magabiztosságot, amit a szerepe megkövetelt. Egy átlagos kislány általában fél, és távolságtartó a halottakkal, de mivel Anna mindkét szülőjét elveszítette, így egészen másképp viszonyul az elmúláshoz. Némi apakomplexus is megjelenik benne, erre épül a ragaszkodása Tomáshoz (Klem Viktor). „Abban a szituációban, amiben Anna volt – háború, spanyolnátha – hozzászokott a halottak látványához.”

A fiatal színésznő számára érzékelhető volt a forgatáson is, hogy horrort készítenek, de mivel tanúja volt a helyszín berendezésének, a díszlet felállításának, ezért nem volt számára túlzottan félelmetes. „Voltak olyan részek, amikor megemelkedett az adrenalinszintem, de azt nem mondanám, hogy féltem forgatás közben.”

Két jelenetben kaszkadőr helyettesítette Fruzsinát. A filmet nagyrészt a Skanzenben vették fel, de volt olyan rész, amit nem a helyszínen forgattak: „Fel volt állítva a ház és a medence egy külön stúdióban. Nagyon élveztem minden percét a munkának. Három hónapig forgattunk, így a végére igazán jól összekovácsolódott a csapat.” Ekkor Fruzsina magántanuló volt és többet hagyott ki a sportból, úszni is csak ritkábban járt. „Hétvégén, amikor nem volt forgatás, bepótoltam az elmulasztott órák legfontosabb anyagait.”



Szellemidézés, ásványok, manifesztálás

A forgatáson nem érződött az, hogy történelmi film készül, bár Fruzsina elmondta, hogy a kosztümök felvétele, az öltözködés rengeteg időt vett igénybe. A jövőbeli terveiről úgy nyilatkozott, hogy a színészkedésre hobbiként tekint. Ha hívják, nagyon szívesen forgat, de egyelőre nem szeretne komolyabban elmélyedni ebben a mesterségben. Nővére Dorottya szintén színészettel foglalkozik, szerepelt egy Oscar-díjas filmben (Mindenki) is. Eredetileg Anna szerepét is Dorkának szánták, de már túl idős volt hozzá. „Nagyon különbözőek vagyunk. Nálam egy erősebb személyiség, de rengeteget tanulok tőle. Bármi van, egyből hozzá fordulok, felnézek rá.”

Visszanézve a filmet Fruzsina is megrémült néhány jelenetet látva. „Utólag néhány dolgot már másképp csinálnék, mint 2018-ban. Egy kicsit az arcmimikámon változtatnék és hangosabb lennék. De szerencsére elég sok támogató visszajelzést kapok. A torontói díj nagyon megnyugtatott, különösen azért, mert a közönség szavazott. A szüleim tanácsait is mindig megfogadom, kíváncsi vagyok a véleményükre.”

A rendező Bergendy Péter „kerek perec” megmondta Fruzsinának, hogyha valamiben változtatnia kellett a játékán. „Nem kertel, csak azért, mert kislány vagyok. De én pont ezt szeretem, mert így tudok fejlődni, tanulni a hibáimból.”


Klem Viktor, mint Fruzsi segítője

Fruzsina Klem Viktorral forgatta a legtöbb közös jelenetet, a két színész jó barátságot tudott kialakítani. „Nagyon sokat segített nekem Viktor. Azóta is szoktunk írni egymásnak és remélem, hogy meg is marad ez a kapcsolat. A kamerán kívül is végtelenül aranyos ember és értelmesen lehet vele beszélgetni szinte mindenről.”

Egy tízes skálán Fruzsina szerint nyolc és feles erősségű a film rémisztő ereje. „Még az általános iskolában játszottunk szellemidézőset, van valami szórakoztató számomra a borzongásban.”

Mielőtt megijednénk, tisztázzuk, hogy Fruzsiék egy segítő szellemet próbáltak megidézni, aki egy macska alakjában kellett volna, hogy testet öltsön. „Igazából csak annyi volt, hogy egy papírra fel kellett írni hat kívánságot és valamit le kellett rajzolni. Most már ilyet nem csinálnék, helyette az ásványok, az energiák, a csakrák és a manifesztálás foglalkoztat.” Rengeteg ásványa van otthon és mindig kijegyzeteli, hogy milyen hatásaik vannak.



„Volt, amikor megijedtem annak ellenére, hogy bizonyos részleteket már láttam belőle.”

Schell Judit szerint nagyon izgalmas és isteni világa van a Post Mortemnek. A színésznő már tapasztalt szellemekre utaló jeleket, ezért hisz a túlvilág létezésében. „Fagyott csak azért volt a levegő, mert kint hideg volt, de a forgatáson azért nem féltünk.” Bár a Skanzen nyomasztó hatást kelt az emberben, a résztvevők nagyon jól érezték magukat a munka során. Judit boldogan elvállalta a szerepet, amikor Bergendy Péter felajánlotta neki, nem is kellett elolvasnia a forgatókönyvet. Nem az első alkalom, hogy együtt dolgoznak, és ezúttal is megtalálták a közös hangot.

A színésznő kifejezetten élvezte a kihívást jelentő feladatokat, akár a búvárkodásra, akár más szokatlan helyzetekre gondolunk. Nem számítottak arra, hogy ilyen sikereket fog elérni a film, de úgy véli, hogy nem is szabad úgy elkezdeni egy filmet, hogy az eredményekre fókuszálunk. „Alázattal és kellő önfegyelemmel kell dolgozni.”


Spanyolország, tenger, olasz reneszánsz

Judit nemrég érkezett haza Spanyolországból, ahová szíve mélyén igazán visszavágyik. „Örülök, hogy a gyerekeimmel élhettem meg a kint létet. Hiányzik a meleg, a közeg, a barátok.” Kint nem volt lockdown, így a járványt viszonylag békésen vészelték át. „Ha be voltak zárva az üzletek, a tengerparttól akkor is ugyanazt az élményt kapta az ember.” A közeljövőben tervezi, hogy visszamenjen, de ezúttal nem hosszú távra.

„A tenger mindig ott van, mindig zúg, oda mindig ki lehet ülni.” A természetnél jobb közeget el sem tud képzelni a relaxációra, egy teljes kikapcsolódást és feltöltődést ad számára, ha a szabadban lehet. A valódi lelki feltöltődést azonban az utazás adja számára.

„Imádom, ha időutazás van egy forgatáson. Nagyon jó érzés, mert van egy megfoghatatlan húzása a jelmezeknek, a környezetnek.” Ha választania kellene egy korszakot, ahová mindenképp visszamenne, akkor a reneszánsz kori Olaszországba utazna vissza.

A színésznő legkisebb gyermekének nem fogja engedni, hogy megnézze a filmet, de a 27 éves nagyfiának javasolja majd. Egyébként a horrorfilmeket kevésbé kedvelő nézőközönségnek is ajánlja a Post Mortemet.

A forgatás egy olyan szerelem volt, ami után nehéz visszatérni a hétköznapokba, hiszen egy nagycsaláddá váltak a végére. „Mindenki egyet akar, egy cél irányába megy és ezt a közeget nagyon nehéz otthagyni.” Felidézte, hogy a Sorstalanság forgatását volt a legnehezebb otthagynia, amikor véget ért a munka, könnyekkel búcsúzott. De a Csak szex és más semmit is nehéz szívvel hagyta maga mögött, mert olyan érzelmekkel átitatott napokat éltek át együtt.

Arra a kérdésre, hogy milyen mélyebb tartalmat hordozhat a Post Mortem, így válaszolt: „Szerintem nem szükséges keresni ebben a filmben az üzenetet és nem is biztos, hogy mindenben ezt kell keresni. Élvezni kell, ahogy az életet, hiszen annak sem biztos, hogy megtaláljuk az üzenetét.”


                                                                                      
Írta: Tamásfalvi Hanna

Fotók: Szupermodern Filmstúdió/Szvacsek Attila

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése