Áhítat és örömzene – lélekemelő gálával készült az adventi időszakra a Budapesti Operettszínház

Ünnepi koncerttel nyitotta meg a Budapesti Operettszínház társulata az adventi időszakot, klasszikus darabokkal, valamint ismert zenés színházi dallamokkal hangolódva az ünnepekre. A november 26-án és 27-én megtartott esten olykor különleges felállásban csendültek fel a dalok, a színház zenekarának valamint énekkarának közreműködésével, Pfeiffer Gyula vezényletével.


Az ünnepi gálát, melynek fellépői Drahos Evelin, Fischl Mónika, Frankó Tünde, Gubik Petra, Kiss Diána, Lévai Enikő, Lukács Anita, Nádasi Veronika, Süle Dalma, Zábrádi Annamária, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Ninh Duc Hoang Long, Pete Ádám és Vadász Zsolt, áthatotta a hit, melyet az első meggyújtott gyertya jelképez, valamint a izgatott várakozás érzése.

A nézőket ezúttal Nádasi Veronika kalauzolta a zenék világában, az egyes blokkok között beavatva a nézőket az adventi ünnepkör hagyományaiba, vagy épp az elhangzó művek keletkezésének történetébe.

„Adeste fideles”, vagyis „Ó, jöjjetek, hívek” – adta meg a felütést az esthez Süle Dalma, Frankó Tünde, Homonnay Zsolt és Pete Ádám, John Francis Wade latin nyelvű szövege és gyönyörű dallama pedig megteremtette azt az áhítatos hangulatot, amely az egész első felvonást jellemezte.


Wade dicsőítő éneke után César Franck klasszikusa, a Panis angelicus csendült fel, Lévai Enikő tolmácsolásában, melyre jól rímelt a Vadász Zsolt által énekelt ária, Bizet Agnus dei könyörgése, valamint Luigi Cherubini Ave Mariája, amely ezúttal Lukács Anita előadásában volt hallható.

A felvonás egyik legmegindítóbb pillanata volt Zábrádi Annamária színpadra lépése, aki Adolphe Adam Le Cantique de Noël című művével, a Megváltó eljöveteléről énekelve méltó keretet adott a blokknak. Az első adventi gyertya meggyújtása, melyre az esten került sor, is részben ezt jelképezi: Ádámot és Évát, akiknek először jövendölték meg a Megváltó érkezését.

A második blokk is egy könyörgéssel, Verdi Otellójának Ave Mariájával kezdődött, Fischl Mónika tolmácsolásában, melyet egy gyorsabb tempójú mű, az énekkar előadásában elhangzó Laudate Pueri követett. Az énekkarhoz hamarosan csatlakozott Süle Dalma is, egy másik Mozart-áriával, a Laudate Dominummal.

„Az igazság, az Úr igazsága megmarad, örökké megmarad” – énekelték a művészek, felidézve a Zsoltárok Könyve örök érvényű szavait, melyeknek hatása még Mascagni Ave Mariájában, a Kerekes Tibor hegedűszólójával felcsendülő Thaïsban, valamint a felvonás végi Puccini-mű, a Le Villi első felvonásának fináléjában is érzékelhető volt.

A bensőséges hangulatú, és klasszikusokat felvonultató első felvonás után Bori Tamás rendező egy, a mai korhoz közeledő, de nem kevésbé ünnepélyes hangvételű második felvonást álmodott színpadra.


2019 óta látható a Budapesti Operettszínházban az István a király, melynek Töltsd el szívünk békesség című dala a darab egyik legszebb duettje. Ezúttal Drahos Evelin és Dolhai Attila tolmácsában csendült fel az ikonikus rockopera-részlet, ráadásul Homonnay Zsolt közreműködésével a jelenet kilépett a hagyományos koncertek keretei közül: megelevenedett ugyanis a színpadon Gizella és István eskütétele.

Ugyan néhány pillanatra ez a felvonás is reflektált a korábban elhangzó művekre (hiszen Webber Requiemjének Sanctus – Hosanna tétele a klasszikusokat idézi), a második rész inkább a musicalek és rockoperák világát idézte, és a Mária evangéliumán keresztül visszakanyarodott a könnyedebb műfajok felé.


Nem a Frankó Tünde előadásában elhangzó Mária imája volt az egyetlen felcsendülő Tolcsvay László-mű, Lukács Anita és Homonnay Zsolt a Magyar mise Gloriájával lépett színpadra.

Dolhai Attila szólószámában egy Magyarországon ritkán hallható musical – a Casting Crowns – betétdalát, a Karácsonyi harangokat hozta el a gálára. „Békét hozz!” – énekelte, a szám végére bevonva az imádságba a közönséget is.

A fohászok nem értek véget ezzel a dallal, Gubik Petra Esmeralda imáját kiáltotta az égbe, míg Homonnay Zsolt A nyomorultak egyik legszebb vallomását, Jean Valjean imáját adta elő.


„Én mindig bíztam benned vándorlásomon, és te oltalom voltál. Nincs gyenge pillanat, mely téged megtagad, bennem szép szavad szól már” – csendült fel Wolf Péter Ave Mariája Süle Dalma, Kiss Diána, Zábrádi Annamária és az énekkar jóvoltából.

Az est háziasszonya, Nádasi Veronika is olykor kilépett a konferanszié szerepéből: az Operettszínházban is nagy sikerrel futó Abigél Karácsony esti dalát ezúttal nem egyedül, hanem Lévai Enikővel duettben adta elő, és néhány percre Molnár Ferenc Lilioma is újra megelevenedett a színpadon, amikor megszólalt a darabból írt musical, a Carousel egyik legismertebb száma.

A gálát méltó módon keretbe foglalta egy örök klasszikus, a The Prayer (Nézz rám, Istenem!), Fischl Mónika és Dolhai Attila duettje azonban csak pillanatnyi elcsendesülés volt: az Apáca Show I will follow you című száma az elmélyülés után valódi felszabadultságot hozott a színpadon és nézőtéren egyaránt.


Fotók: Mahunka Balázs / Budapesti Operettszínház

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése