Pár nap híján egy évvel ezelőtt voltam utoljára Kisvárdán, egy igen esős időszakban. Az utolsó napon mégis jobbra fordult az idő, és idén a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválja mintha pontosan ugyanott folytatta volna, ahol abbahagyta: egy borongós kezdet után délelőtt már ragyogóan sütött a nap. Így tehát amikor délelőtt 11 órakor – némi késéssel – befutott a vonatom, megérezhettem a valódi nyár perzselő hőségét.
Vasárnap lévén nem sok ember volt az utcán, pedig már két napja zajlott a szemle: a Művelődési Központban még folytak a szakmai beszélgetések az előző napi produkciókról, és mivel itt a boltok zárva vannak a hét utolsó napján, a helyi lakosok sem indultak útnak. Azért ez a pár óra sem zajlott eseménytelenül: kedves kollégákkal és ismerősökkel találkoztam, miközben róttam a métereket, és hogyha már rám szakadt egy kis szabadidő, fotóztam az érdekességeket.
Parasztopera (fotó: Kisvárdai Várszínház) |
Az igazán izgalmas események aztán kora este kezdődtek, ugyanis 18 órakor a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház Parasztopera című előadása került színre, Györfi Csaba rendező-koreográfus koncepciója alapján. A balladai történet a címe ellenére nem klasszikus értelemben vett opera – bár aki ránéz a színlapra, és meglátja Pintér Béla nevét, már sejthet valamit –, sőt a népzenei vonal sokkal erősebben jelen van, mint a klasszikusabb formák. A darab a színészektől sem vár bravúréneklést, a szövegeken és a történeten van a hangsúly.
A cselekmény egyetlen napot ölel fel: két fiatal, Roland (Jakab Tamás) és várandós Julika (Albert Orsolya) esküvőjének történetét. A felhőtlennek látszó ünnepség azonban tragédiába torkollik, ugyanis a szertartás helyett sötét, halálos családi titkokra derül fény, miközben a vőlegény a menyasszony mostohatestvérébe, Etelkába (Veres Orsolya) szerelmes. Az érzései pedig viszonzásra találnak.
Az eltemetett múlt képére a teret uraló díszlet is ráerősít, a különböző mélységekben sejlik fel az igazság (díszlet- és jelmeztervező: Márton Erika). A szintezés azonban nincs teljesen kijátszva, nem egyértelmű a funkciója. Ugyan lehetne rá magyarázat például az álom és valóság tereinek elkülönítése és rétegekre osztása, azonban a végjáték, amikor az utolsó mozaikdarab is a helyére kerül, ebben a tekintetben végképp összekuszálja a néző fejében kirajzolódó koncepciót.
Parasztopera (fotó: Tomcsa Sándor Színház) |
Pedig a színészi jelenlét kifejezetten erős. Jakab Tamás hol finoman, csupán egy-egy pillantással, hol egészen konkrétan, teljes lényével érzékelteti a családi és szerelmi viszonyokat, míg Veres Orsolya erőteljes és határozott megérkezéseivel méltó vetélytársa kolléganőjének, Albert Orsolyának.
A dráma mellett persze humorból sincs hiány, a szöveg nagyon modern, sőt bizonyos részei az aktuális – így jelen esetben a június 23-i kisvárdai – előadásra reflektálnak.
A humor az utána következő előadáson, a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház A mizantrópján is jelen van, azonban Molière alternatív mába ültetésébe már hiba csúszik. A koncepció egyébiránt nagyon izgalmas, az alapművet inkább csak kiindulásként használta Visky Bence és a rendező, Visky Andrej.
A jelenetek egy bizonyos pontig működnek is. Egy jófajta „intellektuális bölcsészhumort” kapunk, az alkotók láthatóan egy szűk értelmiségi réteget szólítanak meg a szójátékokkal. De hiába az amnéziás aranyhal, a tematikus bulira érkező feminista Leila hercegnő és a zöld overálos űrlények, ha a néző nem tud magával vinni valamit az előadásból, akkor az egész öncélúvá válik. Márpedig ebben a darabban sem Molière mizantropikus főhősével, sem a 21. század problémáit beemelő szituációkkal nem lehet azonosulni. Faragó Zénó hiába viszi a hátán az előadást már-már bravúros színészi játékkal, Alcestéje sehogy nem lesz embergyűlölő, sokkal inkább egy életébe belekeseredett, saját kisebbségi komplexusán átlendülni képtelen, könyörtelen kritikus, akire jól rezonál a Johnt alakító Moșu Norbert-László és Winston, azaz Kolozsi Borsos Gábor. A női főszereplőt ezúttal Jennifernek (Szilágyi Míra) hívják, aki bár hiába tesz tanúbizonyságot lépten-nyomon arról, hogy hűséges és szerető társ, karaktere nem alkalmas rá, hogy pozitív értékeket képviseljen.
A közönség a másfél órás előadás végén a látottakat elemezgetve indul haza, vagy ahogyan mi is, a Fesztivál sátor felé, ahol a közösségi élet zajlik. Még éppen odaérünk, hogy lássuk a foci-Eb aktuális meccsének magyar gólját, és együtt örüljünk a jelenlévő társulatokkal a magyar sikernek.
Írta: Vass Antónia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése