Vezető drámaírók véleménye Az ember tragédiája 1-ről

A december 1-én Madách Imre klasszikus drámai költeményének bemutatásával a 200 éves magyar nyelvű színjátszás előtt tiszteleg a székesfehérvári teátrum. Az egyedülálló színháztörténeti vállalkozást Szikora János, Horváth Csaba, Hargitai Iván és Bagó Bertalan rendhagyó módon közösen alkotta meg, amelyben az egész társulat közreműködik, több Ádámmal, Évával és Luciferrel. 


Az ember tragédiája szombati premierje azonban túlmutat a magyar drámairodalom egyik legkiemelkedőbb művének színpadra vitelén. A négy rendezőt ugyanis az a felvetés is izgatja, vajon Madách Imre milyennek látná az újkori történelmet, hogyan fogalmazná meg, merre vezetné az embert saját tragédiájában?

A színház felkérésére éppen ezért négy neves magyar író Márton László, Tasnádi István, Térey János és Závada Pál „folytatja” a művet újabb színek megírásával. Az új darab megírásához az első lépcső volt Az ember tragédiája 1. megtekintése, amelyről hazánk legismertebb drámaírói közül három a véleményét is megfogalmazta: 

Tasnádi István: 
„Négy markánsan különböző rendezői látásmód és formanyelv, ami mégis egységes előadássá áll össze a végén. Ebben a rendhagyó, tucatnyi főszereplőt mozgató, grandiózus vállalkozásban a társulat megmutathatta sokszínűségét és művészi erejét: hogy olyan nagyszerű színészegyéniségekből áll, akik képesek az örömteli összjátékra.”


Závada Pál: 
„A székesfehérvári színház teljes társulata és négy rendezője olyan ambícióval és odaadással fordult Madách remekművéhez, hogy különösen értő figyelemmel sikerült megvilágítaniuk, miközben kivételes módon tették élvezhetővé, hogy mekkora kincsünk is Az ember tragédiája.”

Márton László:
„A négy rendező és az egész társulat közös munkája kiemeli és új megvilágításba helyezi a mű néhány fontos jellegzetességét, mindenekelőtt a gondolati potenciált. Azáltal, hogy Ádám, Éva és Lucifer alakja négyszer változik, a néző ráébred, hogy a figura önmagával való elvi azonossága fontosabb azoknál az egyéni vonásoknál, amelyekből két jó színész és egy jó színésznő egy hagyományos rendezésben megformálhatja szerepét.”

Az új darabot Az ember tragédiája 2. címmel a 2019/20-as évadban szintén a társulat művészeti vezetői álmodják majd színpadra.

Fotók: Katkó Tamás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése