SÚGÓ+ – Orosz Dekameron egy csipetnyi intrikával

Nagy Katalinról már mindenki hallott, Tony McNamara Nagy Katalin – A kezdetek című sorozata azonban olyan új köntösbe öltözteti az egykori cárnő történetét, amely egyszerre bizarr és inspiráló, pimasz és elgondolkodtató. 

A napokban megjelent szériában az optimista és kislányosan naiv Katalin (Elle Fanning) Oroszországba érkezik, hogy feleségül menjen III. Péter cárhoz (Nicholas Hoult), akinek egomániája már-már az őrületbe hajlik, és akinél alapvető tartozék, hogy csapnivaló uralkodó. A féleszű férjében csalódott, a felvilágosodás eszméit bőszen hirdető Katalin nem találja a helyét a barbár és minden tekintetben romlott udvarban. 

Itt az emberek megszokták, hogy ők mindössze játékszerek, akiken Péter kitöltheti a dühét, vagy éppen a jókedvét. Mindenki az ő kiszámíthatatlanságához alkalmazkodik. Például legjobb barátja Grigor (Gwilym Lee), aki őrlődik a cár iránti szeretet és annak tudata között, hogy a felesége (Charity Wakefield) éppen vele csalja őt. Az érsek (Adam Godley), aki jámbor hivatása ellenére valóságos politikai ragadozó. Vagy az uralkodó nénikéje (Belinda Bromilow), akit mindenki őrültnek hisz, de az érsekhez hasonlóan megéri a pénzét. Katalin egyetlen bizalmasa a dühös és felvágott nyelvű cselédlány, Marial (Phoebe Fox), aki régen udvarhölgy volt, most pedig kétségbeesetten vissza akarja szerezni ezt a pozíciót. Ő az, aki az összetört szívű úrnőjének azt tanácsolja, hogy ölje meg a férjét és vegye át a hatalmat. 

A macska-egér játszma azon nyomban elkezdődik, amint Katalin támogatókra tesz szert: a hozzá hasonlóan liberális eszméket valló, gyáva Orlovra (Sacha Dhawan), az iszákos Velementov hadnagyra (Douglas Hodge) és a széplelkű Voronszkijra (Sebastian de Souza), aki egyben a szeretője is. Mindannyian hisznek egy jobb Oroszországban, és elegük van Péter önkényuralmából. 

Tony McNamara, A kedvenc című film társírója, átcsempészte az abszurditást az angol udvarból az oroszba, ahol a profanitás és a brutalitás alapkövetelmény. A tízrészes sorozat, bár a XVIII. században játszódik, mind a nyelvezetet, mind a karaktereket tekintve sokkal modernebb hangulatot áraszt. A Nagy Katalin – A kezdetek történelmi fikció, vígjáték és dráma egyszerre, amely műfaji sokrétűség a széria sokoldalúságát is előrevetíti. Mozgalmas cselekménye, dekadenciája és vulgaritása a Dekameront idézi, miközben a történelmet utánozhatatlan kreativitással csavarja és ferdíti csípős, helyenként feminista témájú alkotássá A felszín egy váratlan fordulatokkal teli, sokszor vicces, dekadens, alkalmanként igaz történet. A végére azonban rájövünk, hogy az összesen tízórás játékidő minden bizarr, meghökkentő, esetenként visszataszító perce Katalin uralkodóvá érésének színteréül szolgált. A naiv lány egy elszánt, igazi orosz nővé válik, aki az utolsó epizódra megérti, mit jelent az akarat, a szeretet, az áldozat és a sors, amelynek már beteljesítésére is felkészült.

A néző eközben betekintést nyer az orosz udvarba, ahol halott svédek szemét nyomják ki a vacsoraasztal mellett, vodka nélkül egy lépést sem tesznek, pisztáciás macaront osztogatnak a sebesült katonáknak, a szalonképes nyelvezet nem létezik, és a nyomdagéppel fügét akarnak préselni. E minden orosz sztereotípiát kimerítő, groteszk udvar lakóit színészek megtévesztő hitelességgel alakítják. Noha a legtöbb szereplő karakteréből kitűnik legalább egy, a modern, XXI. századi emberekre jellemző tulajdonság, ez csak még különlegesebbé teszi a sorozatot. 

A Katalint játszó Fanning és a III. Pétert játszó Hoult még a rossz házasság fogalmát is új szintre emelik, de ez igazán nem szembetűnő hiszen itt mindenkinek két arca van. Minden oroszok cárja nagyobb figyelmet fordít a menü összeállítására, mint egy katonai beszédére, Katalin pedig ugyanolyan lelkesedéssel káromkodik, mint amilyen fennkölten a filozófiáról társalog. (Ha van kivel.) A gyenge lehet erős, az okos viselkedhet ostobán, a kedves hidegvérrel ölhet és a hűségesben is csalódhat az ember. Néhány tettet a szükség szül, néhányat pedig a kedvtelés. Ezt a kettősséget Katalin is hamar megérti, aki mindig is tudta, hogy Isten nagy tettekre választotta ki őt, de komédiából nőnek teremtette. Mindössze egyetlen dolog változatlan: a nap bármelyik órájában, ha van okuk, ha nincs, a szereplők – miután az italt kihörpintették belőle – egy győzelmi kiáltáshoz hasonló hurrával vágják földhöz a vodkás stampedlit.

Az ágy-, és véres jelenetek indokolttá teszik a korhatárt, azonban akinek van gyomra mindehhez, rá fog jönni, hogy McNamara polgárpukkasztóan egyedi sorozata közönségessége és furcsaságai ellenére mélyebb értelmet rejt. Készítői, ugyanis, a mai zavaros időket tükröző történetet mutatnak be, amely helyenként nélkülözi a történelmi hitelességet, és elutasítja a finomkodást.

A Nagy Katalin – A kezdetek inspiráló, egyben provokatív fejlődéstörténet, amelyben a régmúlt és a modern pimaszul vetekedik egymással. A néző pedig a viszolygástól, a nevetésen keresztül, egészen a könnyekig válogatott ingereket és érzelmeket él át, de unatkozni bizonyosan nem fog. Hurrá!


Írta: Szabó Iringó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése