Az utolsó viking nem olyan alkotás, amilyenre a cím alapján az átlag néző számíthat. Nem nagyszabású akciófilm vagy történelmi dráma rejlik ugyanis mögötte, hanem egy családról, sorsokról, mentális zavarokról szóló történet, amelyen jól felismerhetőek Anders Thomas Jensen dán rendező stílusjegyei.
Jensen fekete humort ötvöz brutális, erőszakos jelenetekkel, úgy mutatja be a morbid helyzeteket, mintha azok teljesen mindennapiak lennének. Ehhez kiközösített, furcsa karaktereket helyez középpontba és mindenki kedvenc skandináv színészét, Mads Mikkelsent szerepelteti.
A főszerepen két testvér, Anker (Nikolaj Lie Kaas) és Manfred (Mads Mikkelsen) osztozik. Kapcsolati dinamikájuk elsőre újszerű Esőember-feldolgozásnak tűnhet. Anker egy bankrablás miatt ül börtönben; szabadulása után első dolga, hogy kocsiba üljön öccsével, és együtt keressék meg az elrabolt pénzt, amit a bűntett után, majdnem 15 évvel ezelőtt még Manfred rejtett el anyjuk házánál.
De hogy pontosan hol van elásva, azt egyedül csak Manfred tudja – ő pedig az elmúlt években egy új személyiséget formált magának. Azt gondolja, ő valójában a legenda, az énekes, dalszerző, zenész John Lennon, és a Manfred név említésétől szó szerint kiugrik az ablakon. Ankernek tehát játszania kell az öccse őrült játékát, ha meg akarja találni a szajrét.
A néző egy olyan világba csöppen, ahol a valóság kifordul, és mindenki a maga módján bolondul meg. Skizofrén pszichiátriai páciensekből újraalakul a Beatles, a pszichopata szomszéd tiszteletét teszi az anyai háznál, megismerhetjük a dán IKEA-hálózat működésének sötét titkait és a (szó szerint) mélyre elásott gyerekkori traumákat. Kapunk románcot, kézmodelleket, ihlettelen divattervezőket és abszurd mesekönyveket. Hiába tűnik fel egy átlagosnak, épelméjűnek látszó karakter a mozivásznon, percekkel később kiderült róla, hogy ugyanolyan elmeháborodott, mint mindenki más, aki körülveszi – különcsége normálissá is válik a tömegben.
Az utolsó viking spontánnak tűnő, mégis logikusan felépített, strukturált alkotás. Minden szimbólumnak, jelenetnek, tárgynak, mondatnak valamilyen fontos szerepe van a történet alakulásában. Különleges, érzelmes, emlékezetes és gondolatindító pillanatokkal teli: érdemes megnézni azoknak, akik valami újszerű, klisémentes filmre vágynak.
Írta: Molnár Eszter

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése