MEGSÚGJUK – Nagy Balázs Péter ajánlója

Júniusban véget ér a 2017/2018-as színházi évad, a társulatok értékelik az egész éves munkát és kezdetét veszi a nyári fesztiválok időszaka. Így év végén mi is összegzünk, újságíróink összegyűjtötték az elmúlt évad legemlékezetesebb színházi élményeit. Nagy Balázs Péter ajánlója.

Színarany – Radnóti Színház

A még idén is nagy fordulatszámmal dübörgő Arany János-emlékév programsorozat keretében színpadra vitt Színarany című előadást (Radnóti Színház; rendező: Szilágyi Bálint) nem csak az emlékév kapcsán lehet jó szívvel ajánlani, hanem azért is, mert olyan alapvető, a kultúra átöröklésére vonatkozó kérdéseket vet föl, amelyeket minden időben újra és újra frissíteni kell. Az Arany-jelenség (mint persze az összes nagy klasszikus) mindenkori megítélését folyamatos revízió alá kell, muszáj vetni, hogy az átörökített kulturális anyag egyre frissebben, egyre újabban tudjon megszólalni, megszólítani. A Színarany feltételezhető célja valami olyasmi lehetett, hogy Arany János költészetét kortárs értelmezési keretek között reprezentálja, de ezenkívül az is, hogy a már-már kánonunkba kövesedett Arany-lírát mediálisan is ki- és megmozgassa a színpadra alkalmazva. Ha a cél ez vagy ilyesmi volt – maradéktalanul sikerrel járt.

Az előadásról írt kritika itt olvasható: http://www.sugopeldany.hu/2017/11/a-klasszikusok-ujraertelmezese.html 

A makrancos hölgy, fotó: Rajnai Richárd
A makrancos hölgy – Pécsi Balett

A klasszikusok, a nagyon nagy, gigászi klasszikusok (újra)felfedezése a kortárs művészetek alappillérének számítanak. Folyamatos (újra)értelmezések világában tobzódik minden művészeti ág ¬– és talán legfőképpen a színházi élet. Földi Pál koreográfus, amikor Shakespeare talán legtöbbször feldolgozott vígjátékához nyúlt a kortárs balett formanyelvére idomítva azt, egy olyan feledhetetlen előadás született, amely a mű eredeti történetéhez viszonyítva újat és egyedit tudott létrehozni. Ez az előadás jó példája lehet a posztmodern művészet- és kultúra felfogásának, hiszen azokat az eljárásokat alkalmazza, amelyek a kortárs értelmezési rétegeket érintik. Ezen kívül (kapcsolódva az iménti ajánlóhoz) ez az előadás szintén körüljárja a kulturális átörökítés kérdéseit. Felveti azt a kérdést (amely a táncművészet kardinális, lényegi kérdése), hogy a testnek, a mozgásnak kizárólagos felhasználásával milyen mértékben lehet egy komplett egész, főleg a verbalitást fel- és kihasználó narratívát bemutatni. Lényegében A makrancos hölgy esetében is egyfajta mediális váltásról beszélhetünk, amely tökéletesen volt képes megmutatni azt, hogy a jelenlegi, kortárs művészet merre is halad olyan makrancos módon.

Az előadásról írt kritika itt olvasható: http://www.sugopeldany.hu/2017/11/egy-makrancos-eloadas.html


Még több ajánló:

Banka Csilla: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-banka-csilla-ajanloja.html
Fazekas Júlia: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-fazekas-julia-ajanloja.html
Kalmár Balázs: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-kalmar-balazs-ajanloja_21.html
Kovács Alexandra: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-kovacs-alexandra-ajanloja.html
Köles Hajnalka: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-koles-hajnalka-ajanloja.html
Mátyás Viktória: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-matyas-viktoria-ajanloja.html
Vass Antónia: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-vass-antonia-ajanloja.html
Veréb Árnika: http://www.sugopeldany.hu/2018/06/megsugjuk-vereb-arnika-ajanloja.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése